nakke

Nakken

Nakkesmerter, stivhed i nakken eller hold i nakken er den 2. hyppigeste årsag til at man opsøger en kiropraktor eller massør.

Smerter fra nakken er typisk udløst af enten et pludseligt overbelastningstraume eller lang tids ensidigt nakke-belastende arbejde. Overbelastninger af nakken giver muskelspændinger og små fiberskader. De små fiberskader sidder i nakkens bruskskiver, ledbånd, bindevæv eller nervevæv.
Dette viser sig ved f. eks ømhed, stivhed, muskelinfiltrationer, smerter i skuldre og i arme, samt nedsat muskelkraft.

Når du opsøger en autoriseret kiropraktor for nakkesmerter, kan du være sikker på, at du altid vil blive grundigt undersøgt. Det er vigtigt, at du får en diagnose, og at årsagen til netop dine problemer bliver belyst. Hvis dit problem kan lindres ved kiropraktisk behandling, vil du få en behandlingsplan, som typisk vil afhænge af problemets karakter, samt i hvor lang tid du har haft dine smerter. Mange oplever en spontan lindring allerede ved de første behandlinger.

Nyere videnskabelige undersøgelser viser, at kiropraktisk ledfrigøring er særdeles effektiv, når man vil behandle smerter, samt nedsat bevægelse af nakken. Behandling med kiropraktisk behandling kombineret med massage har erfaringsmæssigt vist sig meget effektivt, når man vil forebygge smertetilstande i nakken.

laend

Ryggen / Lænden

Lændehold, lumbago m/u iskias, hekseskud og facetledssyndrom er bare en del af de navne en meget hyppig folkelidelse går under. Årsagen til smerterne er sandsynligvis de samme. Ryggen har mange små facetled som ved irritation/fejlstilling/overbelastning kan give smerter. Når man først har smerter, vil det udarte sig som en ond cirkel og fejlstillingen/irritationen vil forværres. Smerterne kan debutere som jagende eller være mere konstante. De forværres typisk ved foroverbøjning, siddende stilling samt løft. Lindres ofte ved let bevægelse. Kiropraktisk ledfrigørende behandling er en effektiv lindrende behandling. Som forebyggende behandling har vi god erfaring med kombination af mobilisering af de fastlåste led samt træning til at stabiliserer omkring leddene, så de er bedre rustet til fremtidige belastninger.

Diskusprolaps i lænden er efterhånden ikke en sjælden lidelse, det rammer typisk, når man stadig er ”ung” , mellem 35-50 år.

Imellem ryggens led er der bruskskiver, som yderst består af en hård skal og inderst en blød kerne. Det er denne bløde kerne, der ligesom flyder igennem sprækker i den hårde skal og derved trykker på nerverne ,som kommer ud fra ryggen.

Symptomerne starter som regel med et lændehold, hvor man ikke kan rette lænden helt ud grundet smerter nederst over lænd/bækken. Smerterne er i starten hyppigst lokaliseret kun til ryggen, senere i forløbet flytter smerterne sig fra lænd til balde/ben. Som tommelfingerregel siger man at jo længere ned i benet man har smerter, jo mere trykker diskus på nerven i ryggen. Det vil sige, hvis man har smerter i læg eller fod er prolapsen typisk større og sidder mere yderligt end, hvis kun man har smerter i lænd/balde.

Behandlingen af en diskusprolaps er intensiv og består af let mobilisering, øvelser og vejledning i hvordan, man selv kan modvirke forværring af tilstanden. Det er kun ganske få, der udvikler et så behandlings resistent forløb, at operation er den eneste udvej.

slidgigt

Slidgigt

Slidgigt rammer os alle, før eller siden. Der er dog nogle vigtige faktorer, der spiller ind; familiære dispositioner (arv), traumer/brud/gentagne forstuvninger (sekundær slidgigt), ensformigt fysisk arbejde, samt evt. medfødte skævheder og svagheder i skelettet (skoliose, mb. Scheuermann).

Hos nogle mennesker ses de første slidforandringer allerede i 20- års alderen, men typisk er det først omkring de 45 til 55 år, hvor man begynder at mærke noget til slidgigt. Symptomerne er langsomt debuterende, fra første spæde symptom til massive smerter kan der gå rigtig mange år. Og symptomerne er også meget varierende, fra let ubehag, stivhed, skurren i led til daglige invaliderende smerter. Smerterne er værst efter hvile og bedres ved let bevægelse.

Trods det at man har slidgigt, kan man meget vel have stor gavn af kiropraktisk behandling. Du vil modtage en behandling ,der tager højde for, hvor fremskreden din slidgigt er. Patienterne her på klinikken, som har slidgigt, oplever mindre ømhed og stivhed i leddene efter kiropraktisk behandling.

laser3

Laserterapi behandler muskel / ledskader og sportsskader hurtigt og effektivt.

Hvorfor laserterapi?

• Reducerer helingstiden for akutte skader op til 75 %
  • Dæmper betændelsestilstande i muskler
  • Smertelindrer
  • Stopper blødning og væskeophobning i vævet

Hvad er laserterapi?

• Det er koncentreret energi til naturlig heling
    • Energien trænger 6 cm ind i vævet – helt ind i den enkelte celle
    • Cellerne udnytter energien fra laserlyset og sætter gang i alle kroppens naturlige reparationsmekanismer
    • Smertefri behandling og ingen bivirkninger

Louise er uddannet sygeplejeske, idrætsskadeterapeut og massør.
Louise har 10 års erfaring med laserbehandling.

giga

Giga-laser

Hvad er Giga-laseren specielt god til at behandle:

• Gigt i knæ, albuer, skuldre, ryg, hænder osv.
  • Overbelastede muskler og led / inflammationer
  • Fibersprængninger
  • Forstuvninger
  • Hælspore
  • Tennisalbuer og golfarme
  • Høfeber symptomer (allergier)
  • Eksem -og sårheling
  • Karpaltunnelsyndrom
  • Iscias smerter
  • Schlatter-og springerknæ
  • Pandehule – og bihulebetændelse
  • Hurtigere opheling af nyopererede knæ og skuldre
  • Smertelindring ved diskusprolaps og hurtigere opheling
  • Nervebetændelser (neuralgier)
Untitled-5

Vi kan tilbyde massage ved Louise Lichtenberg

Massagen kan bruges til behandling eller forebyggelse af:

• Infiltrationer (Myoser)
  • Ubalance i led og muskler
  • Stivhed i nakke og ryg
  • Skulder/arm, ryg- og lændesmerter
  • Hovedpine og migræne
  • Helbredelse af musearm ved bl.a. laserterapi

Ved massage øges trykket i musklen så vævene åbner sig og affaldsstofferne frit kan passere. Derudover øges optagelsen af ilt og næringsstoffer, så kroppen dermed kan begynde at få musklen til at fungere optimalt igen.

Massage kan også bare være afslapning, velvære og forkælelse.

Louise er uddannet sygeplejeske, idrætsskadeterapeut og massør samt har taget kurser i laserbehandling.

akupunktur

Akupunktur

Begge vores kiropraktorer har taget kurser i akupunktur og bruger dette som supplement til den kiropraktiske behandling. Akupunktur virker godt som smertelindring og som muskelafslappende ved akutte tilstand.

baby

Børn

Børn har ofte også brug for kiropraktisk behandling. I Klinikken behandler vi børn i alle aldersgrupper.

Hos spædbørn er de typiske problemstillinger kolik, søvnbesvær , urolige børn, skævheder i nakke og ryg som kan føre til flade baghoveder. Disse problemer kan opstå efter fødsler hvor barnet er taget med kejsersnit eller sugekop eller hvis barnet igennem længere tid har stået skævt i bækkenet. Generelt anbefaler vi alle nyfødte at få et tjek ved kiropraktoren.

Hos de lidt ældre børn er det dårlig motorik, spændingshovedpiner, spændinger i nakke/ryg pga. dårlige siddestillinger i skolen eller inaktivitet foran computer eller ipad. Smerter efter traumer som fald på trampolin eller cykel.

Det er vigtig at børns problemer ikke går ubehandlet hen da det kan føre til rygproblemer senere i livet.

Gravid

En graviditet er en stor belastning for kroppen. Der sker store ændringer både fysik og hormonelt der har indflydelse på dit bevægeapparat og det er vigtigt både for dig og dit barn, at din krop fungerer så optimalt som overhovedet muligt.
En voksende mave betyder en ændring af kroppens tyngdepunkt og dermed en øget belastning af rygsøjlens bagerste led. Dette kan føre til smerter i både lænd og brystryg. Symptomer fra brystryggen kan være en stikkende smerte rundt langs ribbenene især ved dybe vejrtrækninger og en trykkende fornemmelse i brystet.

Mange gravide oplever at have lænde – eller bækkensmerter under en graviditet og de fleste frygter ofte, at det kan være tegn på bækkenløsning. For at der kan være tale om en egentlig bækkenløsning, skal der være udtalt løshed i bækkenet og smerter både bagtil over lænden og foran ved skambenet.
Lænde og bækkensmerter stammer i stedet ofte fra fastlåsninger i lænde og bækkenleddene. Smerterne kan stråle ned i balderne eller helt ned i benet og hos nogle om i lysken.
Undersøgelse hos en kiropraktor kan være med til at afklare, hvor smerterne stammer fra, ligesom kiropraktisk behandling kan være med til at afhjælpe smerterne. Ofte mærker de fleste en bedring allerede efter et par behandlinger.
Mange er under den opfattelse, at gravide ikke kan modtage kiropraktisk behandling, dette er helt forkert. Ved behandling af gravide tager man selvfølgelig hensyn til, at kroppens led pga. de hormonelle forandringer er blevet lidt løsere og behandling foregår derfor altid så skånsomt som muligt. Mange gravide oplever en stor lettelse i kroppen efter en kiropraktisk behandling.

aeldre

Ældre

Der er ikke nogen aldersbegrænsning for hvornår man er for gammel eller for ung til at gå til kiropraktor.

Mange tror at hvis man har slidgigt eller osteoporose kan man ikke gå til kiropraktor, men det er ikke nogen hindring da vi tilpasser behandlingen efter hvad den enkelte har behov for og kan tåle .

Rigtig mange ældre har slidgigt, dette kan ikke kureres, men mange af de symptomer og gener som opstår som følge af slidgigt kan afhjælpes ved hjælp af manipulation eller let mobilisering af led og muskler, således vil man opleve mere bevægelighed og færre smerter.

Ultralyd

Her på klinikken kan vi også tilbyde ultralydsskanninger.  I stigende grad bruges ultralyd til at visualisere de strukturer som ikke kan ses på et røntgen billede, det være sig: muskler, sener, ligamenter, brusk, nerver og blodårer.  Det er vigtigt at diagnosticere en muskel- og eller sene overrivning hurtigt da det kræver akut behandling.

Her på klinikken gives der tilskud til ultralydsskanninger fra den offentlige sygesikring. Vi holdes os konstant ajour med det sidste nye tiltag indenfor skanninger.

Det er vigtigt at pointere at undersøgelsen ingen bivirkninger har og er absolut smertefri.

Røntgen

Her på klinikken har vi digitalt røntgen udstyr. Vi har derfor mulighed for at foretage røntgen samme dag du kommer til klinikken.  Du vil kun få taget røntgen, hvis der er indikation for dette, det vil sige at der skal være en grund til at billederne bliver taget.

På en røntgen optagelse kan du se knogler og led, men ikke bløddele. Det er vigtigt at forstå at man ikke kan se en diskusprolaps på et røntgen billede, men man kan derimod udelukke andre grunde til at der er udstrålende nervesmerter.

Hvis du har fået foretaget en røntgen undersøgelse af nyere dato, vil vi sagtens kunne bruge den. Du skal blot oplyse det til kliniksekretæren når du bestiller en konsultation her på klinikken. Det tager typisk 1 uge at få fremskaffet billederne fra sygehuse i Region Hovedstaden.

Røntgen er ofte et rigtig godt diagnostisk redskab, når man skal finde årsagen til symptomerne fra bevægeapparatet.

Vi opfylder selvfølgelig de kliniske retningslinjer for Billeddiagnostiske undersøgelser af bevægeapparatet som de er udformet i fællesskab med DKF og Danske regioner.

ÅBNINGSTIDER

Mandag: